-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12382 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

حكم گيتار چيست؟ آيا زدنش اشكال دارد يا گوش كردنش فقط؟

مقام معظم رهبري ، اجوبة الاستفتائات ، جلد دوم ، ص 29 و30

آن دسته از آلات موسيقي كه در نظرعرف از آلات مشترك قابل استفاده براي كارهاي حلال محسوب مي شوند ، جايز است بطور غير لهوي براي مقاصد حلال بكار گرفته شوند ، ولي آلاتي كه عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مي شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند .

حضرت آيت الله بهجت، توضيح المسائل مراجع ، جلد دوم ، ص 781



استعمال آلات مختص به لهو در غير لهو بنابر احتياط واجب جايز نيست ، واستعمال آنها در لهو ، مطلقاً حرام است ، وموسيقي مطرب استماع آن هم حرام است ، وميزان در مطرب بودن اطراب شأني است نه فعلي ، وتشخيص ان با خود مكلف است .







(( ديگر مراجع در اين زمينه فتوايي ندارند .))































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.